За довідками звертатися за телефоном +38 (05161) 6-32-16, або надсилайте листи на e-mail: lysogirska2016@ukr.net
Меню сайту

Категорії розділу
Шкільні новини [445]
Фотоальбоми [0]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Час

 Семенова Р. А.,

вчитель початкових класів

Лисогірської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1

 

Інтернет-консультація

«Формування здоров’язберігаючої компетентності

молодших школярів»

Найважливіша цінність суспільства – життя і здоров’я людини. Проблема збереження здоров’я населення, а особливо молоді залишається однією з найбільш актуальних для держави. Стан здоров’я школярів у сучасній Україні викликає занепокоєння як у лікарів, так і в педагогів. Про це свідчать матеріали засобів масової інформації, а також статистичні дані. Тому найважливішим завданням сучасної шкільної освіти – є виховання здорового покоління, свідомого ставлення особистості до свого здоров’я та здоров’я оточуючих. На законодавчому рівні це закріплено Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті», Державна Програма «Діти України».

Інтеграція України в європейський та світовий освітній простір обумовила необхідність переглянути деякі підходи до навчання школярів, проаналізувати фактори, що гальмують підвищення якості та формування життєвої спроможності особистості.

Метою освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» нової редакції Державного стандарту початкової загальної освіти «є формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення використання здоров’я та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури».

Особливо важлива роль в організації збереження й зміцнення здоров’я дітей належить вчителю початкової школи, що зумовлено віковими особливостями молодших школярів. Дитина цього віку інтенсивно розвивається, організм, який формується занадто чутливий до будь-яких несприятливих зовнішніх факторів. Учитель початкових класів, як основний організатор навчально – виховного процесу може систематично і найбільш ефективно впливати на здоровий розвиток своїх вихованців.

Особливої уваги потребує стан здоров’я молодших школярів. Коли дитина тільки переступила поріг школи, їй важко звикати до уроку, режиму роботи, тут потрібна вміла, чуйна і тактовна підтримка вчителя. Тому в своїй педагогічній діяльності потрібно створювати сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання); оптимальну організацію навчального процесу, повноцінний раціонально організований руховий режим. Вчитель має зробити все для того, щоб створити сприятливий мікроклімат для навчання і формування здоров’язбережувальної компетентності учнів, а саме: перевіряти освітлення, температурний режим, провірювати кімнату, дотримуватись правил гігієни, чистоти в класі, створити затишок. При розсаджуванні дітей за парти користуватися такими критеріями як: вади здоров’я (зір, слух, спина), зріст, психологічна сумісність.

Впроваджуючи нові прогресивні технології та інтерактивні методи навчання, слід дотримуватися правила: «не нашкодь, навчаючи». Для цього під час навчального процесу потрібно обов’язково стежити за своєчасною зміною статичної напруги під час письма та читання (фізкультхвилинки, вправи для корекції зору, музичні паузи); забезпечувати зміну різних видів навчальної діяльності, старатися використовувати наочність з урахуваннями вимог гігієни; використовувати позитивні емоції, які полегшують засвоєння матеріалу, що в свою чергу зменшує втому, стимулює вищу нервову діяльність, покращує психологічний клімат у класі.

Формування навичок здорового способу життя  реалізується через інтегрований курс «Основи здоров’я». Уроки з основ здоров’я і фізичної культури у школі мають бути цікавими, веселими, захоплюючими. Потрібно частіше грати у рухливі ігри та естафети, що сприяють створенню гарного настрою, зміцненню здоров’я, виховують в учнів найкращі риси характеру, розвивають інтелект, є важливим засобом реалізації міжпредметних зв’язків у процесі фізичного виховання школярів. Уміння і навички, що стосуються здорового способу життя і безпеки життєдіяльності, потребують багаторазового вправляння, тому в організації їх застосовуються практичні вправи і ігрові ситуації, індивідуальна й групова діяльність. Також педагоги практикують заучування приказок та прислів’їв про здоров’я.

Саме на уроці йде навчання, у процесі якого формуються здоров’язберігаючі вміння і навички. Тому, вчителями розроблено серію уроків з розділу «Соціальна складова здоров’я». Завданням цих уроків є сприяння розвитку компетентностей дбайливого ставлення до свого здоров’я, здоров’я людей, що оточують, умінню спілкуватися з рідними, друзями, однокласниками, дбати про їх здоров’я. На уроках і у виховній роботі слід впроваджувати інтерактивні, нестандартні форми роботи. А саме: парну і групову роботи, дискусії, театралізації, дидактичні та сюжетно-рольові ігри: «Викликаємо служби 101, 102, 103, 104», «Будь щедрим з другом», «Як провідати хворого», «Займи своє місце», «Батьки і діти». Обов’язковим є зв'язок із життєвим досвідом дітей, урахування умов в яких вони перебувають удома.

Особливе значення для реалізації програмових вимог має співпраця з сім’єю, мотивація дітей на самоконтроль у щоденному виконанні правил щодо збереження, безпеки життя свого й оточуючих. Адже здоров’я дитини починається в сім’ї,такого висновку дійшла Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) на основі численних досліджень.

Тому в сучасних умовах педагогічна просвіта батьків має стати водночас і формою, і умовою спільної праці школи і родини у розв’язанні проблеми формування здорового способу життя.

З цією метою слід добирати тематику класних батьківських зборів із питання формування здоров’язберігаючої компетентності молодших школярів: «Режим дня першокласника», «Труднощі адаптації першокласників до школи», «Телевізор та комп’ютер у житті сім’ї та дитини» (2 кл.), «Емоційні стани дорослого і дитини, що приховано за ними» (3 кл.), «Дитячий травматизм і надання першої допомоги при травмах» (3 кл.), «Причини і наслідки дитячої агресії» (4 кл.) та інші. На батьківських зборах розглядаються проблеми формування у дітей здоров’язбережувальних компетентностей, а також проводяться бесіди і лекції з батьками: «Умови успішного фізичного виховання дитини в сім’ї, родині», «Гігієнічне виховання дітей – основа здорового способу життя і моралі в сім’ї», «Проблема вільного часу і організації відпочинку дітей», «Приклад батьків у формуванні здорового способу життя». Проводяться виховні заходи, на яких діти разом з батьками змагаються у спортивних конкурсах, іграх, естафетах.

Ефективним є також навчання здорового способу не лише на уроках, а і в позаурочний час. Традиційним є проведення таких позакласних заходів: «Веселі старти», «Шлях до здоров’я», «В гостях у Нехворайка», «Це повинен кожен знати, щоб аварій уникати» та інші. З задоволенням діти приймають участь у конкурсах  малюнків корисних порад «Здоров’я – найголовніше багатство» та тематичних практикумах: «Як вчинити у даній ситуації: битися чи не битися ?», «Як вчинити у даній ситуації: тобі запропонували сигарету» та інші.

Велика увага приділяється організації дозвілля учнів: дітям надається можливість випробувати й проявити себе в різних формах активного відпочинку: екскурсії, походи, турніри, змагання, ігри на свіжому повітрі. Робочий день в школі починається завжди з ранкової зарядки, на перервах у їхньому розпорядженні тенісний стіл, спортзал, спортивний майданчик.

Приділяється велика увага формуванню навичок особистої гігієни, проводяться профілактичні бесіди по запобіганню захворюваності та травматизму дітей: «Як попередити захворювання грипу», «Пташиний грип: заходи безпеки», «Хвороби брудних рук» та інші. Практикуються написання диктантів на валеологічні теми: «Як вирости здоровим», «І очі скажуть вам спасибі», «Твоя постава», «Мийся частіше», «Таємнича сила вогню».

Для проведення профілактичної роботи оформлюються і постійно поновлюються стенди «Твоє здоров'я – у твоїх руках», «Знай і застерігайся», «Куточок правових знань», «Батьківський всеобуч».

Щороку в школах традиційно проводиться тиждень пропаганди здорового способу життя, місячник морально-правового виховання, тижні фізкультури та спорту.

Ми живемо в епоху стрімкого технічного прогресу. Особливо це відчувається на наших     дорогах . Багато  гине  або  зазнають тяжких травм під час  дорожньо -транспортних пригод.

Це відбувається тому, що більшість дітей не знають правил дорожнього руху, а також часом байдужого ставлення дорослих до поведінки дітей на проїжджій частині. Тому в своїй роботі ми повинні намагатись сформувати в дітей стійкі навички безпечної поведінки на дорозі, а доцільно це вивчати через гру. Адже, саме в грі діти вчаться, пізнають, розвиваються. У грі часто навіть складне стає доступним. Вона приносить багато радісних та корисних хвилин для молодших школярів, а головне, що у легкій та невимушеній, цікавій формі діти вчаться безпечної поведінки на дорогах. Наприклад, можуть проводитися такі ігри: «Підбери знаки» (На одних картках намальовані дорожні знаки, а на інших їх - назви. Діти підбирають до назв потрібні знаки), «Чи знаєш ти?», «Світлофор» (Коли вчитель показує зелений кружечок – діти тупають ногами, коли червоний – тихо, жовтий – плескають в долоньки), «Збери світлофор» (Хто швидше і без помилок збере світлофор. Кружечки – по кількості гравців), гра «Червоний - зелений», «Що зайве?» і багато інших.

Особливо цікавою формою роботи при вивченні правил дорожнього руху є рухливі ігри. Це – ігри «Пішоходи й пасажири», «Естафета», «Регулювальник», «Веселі світлофори», «Господар перехрестя», «Знай своє місце» та інші.

Для впровадження учнями у життя сформованих умінь і навичок з правил дорожнього руху проводяться цільові екскурсії до найближчого перехрестя, прогулянки вздовж вулиці. Під час таких екскурсій діти ознайомлюються з правилами поведінки на вулиці, ймовірні небезпеки, будовою вулиці, з основними дорожніми знаками, дорожньою розміткою, особливостями руху транспорту, пішоходів, зокрема на перехрестях та переходах. Виділяємо головні вулиці по яких проходить маршрут «дім - школа», вказуємо на основні небезпечні переходи, які зустрічаються на цьому маршруті. В класі діти малюють кожен свій маршрут «дім – школа».

Велику роль при вивченні правил дорожнього руху відіграє організація та проведення зустрічей учнів з працівниками дорожньо-транспортної служби або автоінспектором.

Підводячи підсумок, слід зазначити, що педагогічний колектив школи повинен розуміти, що відповідальний за здоров'я кожної дитини. Саме тому велика увага повинна приділятися боротьбі за здоров'я учнів. Творчий підхід учителя, впровадження новітніх технологій, проблемних ситуацій, завдання розвиваючого характеру, сприяють формуванню в учнів здоров’язберігаючих компетентностей, виховання бажання вести здоровий спосіб життя та дотримуватись правил безпечної поведінки.

Як писав видатний педагог, гуманіст, дитячий письменник і просто мудрий учитель В. О. Сухомлинський: «Турбота про здоров’я – це найважливіша праця учителя. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра у власні сили…»

 

 

Використана література

1. Формування здорового способу життя: Навч.посіб. для слухачів курсів підвищення кваліфікації державних службовців/ О. Яременко, О.Вакуленко, Л.Жаліло, Н. Комарова та ін. – К., Український інститут соціальних досліджень, 2000 – 232 с.,      207 с.

2. Закон України „Про запобігання захворювання на синдром набутого імунодефіциту /СНІД/ та соціальний захист населення”, схвалений Постановою Верховної Ради України від 3 лютого 2004 року № 1426 – ІV.

3. Уроки здоров'я: методичний посібник/ Автор-упорядник Кириленко С.В.- Харків: Скорпіон, 2004. – 88 с.

4. Петрик О.І. Медико-біологічні та психолого-педагогічні основи здорового способу життя: Курс лекцій /Навч.посібник для студентів ун-тів та пед. ін-тів. – Львів; Світ, 1993. – 119 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

Радіо онлайн

Sinoptik

Вхід на сайт

Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Пошук

Календар
«  Липень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Архів записів

Copyright MyCorp © 2019Конструктор сайтів - uCoz