Акульшина Ольга Василівна,
вчитель української мови та літератури
Тарасівського НВК
Інтернет-консультація
для вчителів української мови і літератури
«Формування мовленнєвої компетентності школярів засобами
ігрових технологій»
Гра – це величезне світле вікно, через яке в
духовний світ дитини вливається живлющий
потік уявлень, понять про навколишній світ.
Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості
та зацікавленості.
В.Сухомлинський
Навчальна гра як спеціальний вид діяльності, спрямований на засвоєння та застосування певних знань, умінь та навичок, є засобом навчання, основний педагогічний зміст і призначення якої – навчити діяти.
Дидактична мовна гра – це практична групова вправа з вироблення оптимальних рішень, застосування методів і прийомів у штучно створених умовах, що відтворюють реальні обставини. Під час гри в учня виникає мотив, суть якого полягає в тому, щоб успішно виконати взяту на себе роль. Отже, система дій у грі виступає як мета пізнання і стає безпосереднім змістом свідомості школяра. Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
- Готовність учнів до участі в грі. (Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у грі).
- Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.
- Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри – зрозуміле, чітке.
- Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
- Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
- Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).
Класифікація дидактичних ігор.
Місце і роль ігрової технології в навчальному процесі, поєднання елементів гри та навчання багато в чому залежать від розуміння учителем функцій і класифікації педагогічних ігор. Класифікуються дидактичні ігри за декількома принципами:
1. За видом діяльності:
- фізичні (рухові),
- інтелектуальні (розумові),
- трудові,
- соціальні
- психологічні.
2. За характером педагогічного процесу:
- Навчальні, тренувальні, контролюючі, узагальнюючі;
- Пізнавальні, виховні, розвиваючі;
- Репродуктивні, продуктивні, творчі;
- Комунікативні, діагностичні, профорієнтаційні, психотехнічні та інші.
3. За характером ігрової методики:
- предметні,
- сюжетні,
- рольові,
- ділові,
- імітаційні,
- ігри-драматизації.
5. За ігровим середовищем:
- ігри з предметами і без них,
- настільні,
- кімнатні,
- вуличні,
- на місцевості,
- комп'ютерні
У дидактиці немає єдиної класифікації навчальних ігор у навчальному процесі використовують різні варіанти гри. За методикою проведення, дидактичною метою та шляхами її досягнення ігри поділяються на імітаційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання, ігри-драматизації.
Імітаційні ігри на заняттях зображують діяльність якоїсь організації, підприємства чи установи (наприклад, ділова нарада, збори, співбесіда). Сценарій такої гри описує сюжет, імітуючі процеси та об'єкти.
Рольові ігри — такі, де виробляються дії, тактика поведінки, виконання функцій конкретної особи. Тут розробляється сюжет-п'єса, між учнями розподіляються ролі з обов'язковим змістом.
Операційні ігри спрямовані на виконання конкретних операцій. Моделюється відповідний робочий процес, гра проводиться в умовах, що імітують реальні.
Дидактичні ігри можна поділити на три основні види:
ігри з предметами (використовуються об’єкти праці і реальні предмети; учні можуть ознайомитися з властивостями предметів, їх ознаками: форма, колір, величина);
друковані ігри (кросворди, ребуси, головоломки і т.д.) у процесі складання і розгадування кросвордів учні, з одного боку, повторюють раніше вивчене, а з іншого – навчаються самостійно здобувати знання, коли звертаються до довідкової та науково-популярної літератури;
словесні ігри – дозволяють швидко знаходити потрібну відповідь на поставлене питання, точно і чітко формулювати свої думки і т.д. На уроках української мови ефективним є використання друкованих та словесних ігор.
У взаємозв'язку мовлення та гри, виконуються такі функції:
•освітня
•виховна
•естетична
•експресивна
•культуроносна
Мовленнєва компетенція - це вміння адекватно й доречно спілкуватися рідною мовою в конкретних ситуаціях (висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо), використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби виразності мовлення.
• «Гра – це могутній виховний засіб, який виробило людство і тому в ній істотна потреба людської природи.» К.Д.Ушинський
• «У дитини є жага гри, і потрібно її задовольняти. Необхідно не тільки дати їй час пограти, а й заповнити цією грою все життя дитини. Все її життя – це гра.» А.С. Макаренко
• «Гра – це іскра, яка запалює вогник допитливості, цікавості.» В.О. Сухомлинський
Класифікація дитячих ігор:
• За метою і формою
• За змістом
• За матеріалом
• За способом організації.
Види ігор :
• Навчальні, розважальні, рухливі, ігри-забави, ігри-небувальщини, ігри-заняття, музично- дидактичні, хороводні, народні, етнографічні, ігри з правилами
• Сюжетно-рольові, ігри-драматизації, ігри за літературними сюжетами, режисерські, мовленнєві, театралізовані, спортивні, дидактичні
• Ігри на наочній основі (з предметами, іграшками, картинками, музичним інструментом, лото, доміно, настільно-друковані і т.ін.)
• Колективні, групові, індивідуальні, парні, ініціативні, самостійні, стимульовані, творчі.
• Ігри на наочній основі (з предметами, іграшками, картинками, музичним інструментом, лото, доміно, настільно-друковані і т.ін.)
• Колективні, групові, індивідуальні, парні, ініціативні, самостійні, стимульовані, творчі.
Класифікація українських народних ігор
Види ігор : ігри з елементами драматизації; рухливі ігри з текстом ; словесні народні ігри ; ігри на розвиток фонематичного слуху ; народні ігри з іграшками; музичні народні ігри; ігри-розваги ; ігри-забави
Дидактична гра – це навчальна гра, вона використовується в навчально-виховному процесі школярів для закріплення та уточнення знань дітей про навколишній світ.
• У ній закладено одночасно два завдання: навчальне (пізнавальне) та ігрове (розважальне) вчитель водночас навчає дітей і грає разом з ними, а діти, граючись, навчаються.
Структура дидактичної гри
• Дидактичні та ігрові завдання
• Ігровий задум
• Правила
• Ігрові дії
• Результат завдання:
• виховання звукової культури мовлення;
• формування граматичної правильності мовлення;
• збагачення лексичного запасу дітей;
• розвитку зв'язного мовлення.
Класифікація дидактичних ігор:
• За навчальним змістом
• За пізнавальною діяльністю
• За ігровим задумом, завданнями й ігровими діями є (ігри-доручення, ігри з відгадуванням загадок, сюжетно-рольові дидактичні ігри, ігри у фанти або в заборонений «штрафний» предмет)
Словесна гра – це гра, змістом якої виступає мовленнєве висловлювання. Результат гри – це породження нового висловлювання-тексту (слово, фраза, речення, судження, розповідь). Слово – засіб реалізації ігрової дії та ігрового задуму.
Словесні ігри, спрямовані на розвиток мовлення.
Вербальні ігри – це словесні ігри, спрямовані на вирішення мовленнєвих завдань, змістом яких виступає безпосередньо зв'язне (діалогічне, монологічне) мовлення, мовленнєві висловлювання різного типу(опис, розповідь, міркування, пояснення), які побудовані за змістом художніх текстів.
• ігри-драматизації;
• ігри за змістом художніх творів;
• ігри-інсценування;
• ігрові мовленнєві вправи за змістом художніх творів;
• ігрові мовленнєві казкові ситуації репродуктивні творчі
• сюжетно-рольові ігри;
• театралізовані ігри;
• режисерські ігри;
• ігри-небувальщини;
Слід визнати, що гра охоплює всі періоди життя людини. З грою людина не розлучається ніколи, змінюються лише її мотиви , форми проведення, ступінь вияву почуттів та емоцій. Таким чином, теорія і практика переконують у тому, що ігри мають широкі можливості у навчальному процесі.
Література:
1. Воробйова С. Дидактична гра в процесі навчання / С. Воробйова // Рідна школа. – 2012. – №10. – С.46-48.
2. Долбенко Т. Активізація пізнавальної діяльності підлітків: ігрові технології / Т. Долбенко // Рідна школа. – 2007. – № 10. – С. 36-39.
3. Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності / О. Жорник // Рідна школа. – 2008. – №2. – С.26-28.
4. Кудикіна Н. Психологія та педагогіка гри / Н. Кудикіна // Відкритий урок. – 2006. – №5-6. – С.32-36.
5. Макаренко А. С. Гра // Макаренко А. С. Твори: в 7 т. – К.: Рад.школа, 1954. – Т. 4. – С. 367-368.
|